Tekst ujednolicony
z dnia 1 lutego 2013 roku
z dnia 1 lutego 2013 roku
STATUT
FUNDACJI SZKOŁA RYCERSKA
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja pod nazwą FUNDACJA SZKOŁA RYCERSKA, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Jerzego Kozaka zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Marka Majchrzaka w kancelarii notarialnej w Warszawie, przy ulicy Polnej 22 lok. 8, w dniu 23 marca 2012 roku, zmienionym w dniu 5 kwietnia 2012 roku.
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
- Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może posiadać oddziały zamiejscowe oraz tworzyć jednostki organizacyjne.
§ 3
- Fundacja posiada osobowość prawną. Fundacja prowadzi działalność na podstawie obowiązującego prawa oraz postanowień niniejszego statutu.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
§ 4
- Fundacja używa pieczątek z danymi Fundacji.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
§ 5
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Fundacja dąży do realizacji następujących celów:- wspieranie działalności oświatowej;
- rozwijanie umiejętności intelektualnych oraz fizycznych wśród młodzieży;
- propagowanie patriotyzmu wśród młodzieży.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:- realizację projektu edukacyjnego „Letnia Szkoła Rycerska”;
- prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, edukacyjnej i promocyjnej przyczyniającej się do realizacji celów Fundacji;
- organizowanie i pomoc w organizacji konferencji naukowych, sympozjów, seminariów, spotkań, warsztatów, wystaw oraz targów o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim zbieżnych z celami Fundacji;
- organizowanie festiwali i imprez artystycznych zbieżnych z celami Fundacji;
- angażowanie sektorów biznesu w działania przyczyniające się do realizacji celów Fundacji;
- wspieranie i współpracę z organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Fundacji;
- inicjowanie i rozwijanie współpracy z władzami samorządu terytorialnego w zakresie realizacji celów Fundacji;
- współpracę z przedstawicielami władz ustawodawczych i wykonawczych w zakresie realizacji celów Fundacji;
- działalność charytatywną, zwłaszcza poprzez ustanawianie funduszy, przyznawanie nagród i stypendiów osobom indywidualnym i instytucjom;
- organizowanie kursów i obozów edukacyjnych przyczyniających się do realizacji celów Fundacji;
- założenie oraz prowadzenie placówki edukacyjnej opartej na tradycji Akademii Szlacheckiego Korpusu Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej oraz Korpusów Kadeckich.
§ 8
Żadne przejawy działalności Fundacji nie powinny być interpretowane jako zastępowanie instytucji państwowych w spełnianiu ich obowiązków.Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 9
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000 (dwa tysiące) złotych.
- Fundator wnosi fundusz założycielski w formie wkładu pieniężnego.
§ 10
- Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągany dochód przeznaczany będzie na realizację celów statutowych.
- Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z:
a. darowizn, spadków, zapisów, poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne;
b. dotacji i subwencji osób prawnych;
c. zbiórek i imprez publicznych;
d. majątku Fundacji;
e. odsetek bankowych;
f. sprzedaży obligacji emitowanych przez Skarb Państwa.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§ 11
Władzami Fundacji są:a. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem;
b. Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Zarząd
§ 12
- Zarząd Fundacji składa się od dwóch do pięciu członków, w tym Prezesa i Wiceprezesa, powoływanych i odwoływanych przez Fundatora na łączną roczną kadencję.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia pisemnej rezygnacji;
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
c. śmierci członka Zarządu.
§ 13
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
b. realizacja celów statutowych, w tym dokonywanie wyboru przedsięwzięć i projektów realizowanych i wspieranych przez Fundację;
c. sporządzanie rocznych planów pracy działania Fundacji oraz planowania budżetu;
d. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
e. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
f. zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia;
g. podejmowanie decyzji w sprawie zmian statutu Fundacji;
h. udzielanie pełnomocnictw;
i. uchwalanie regulaminów funkcjonowania Zarządu Fundacji;
j. podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów. - Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji, w tym sprawozdanie finansowe.
§ 14
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając odpowiednie powiadomienie z porządkiem obrad pocztą elektroniczną, faksem lub za pomocą innych środków komunikacji, na co najmniej 14 dni przed planowanym spotkaniem.
- W okolicznościach nadzwyczajnych, Prezes może zwołać posiedzenie Zarządu w krótszym terminie przy akceptacji 2/3 wszystkich członków Zarządu.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, chyba że inne postanowienia statutu stanowią inaczej. w przypadku równego podziału głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Do ważności uchwał wymagana jest obecność połowy składu Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do reprezentowania Fundacji.
- Do oceny podejmowanych przez Fundację przedsięwzięć Zarząd może powoływać konsultantów oraz ich zespoły spośród naukowców lub praktyków i zlecać im wykonanie odpowiednich opracowań.
Sposób prezentacji
§ 15
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać Prezes Zarządu samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rada Fundacji
§ 16
- Rada Fundacji jest organem nadzorczym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się od trzech do sześciu członków, w której każdy członek wybierany jest na czteroletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- Pierwszym Przewodniczącym Rady jest Fundator, który powołuje w skład Rady samego siebie.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a. dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady;
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
c. śmierci członka. - Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
- Członkowie Rady:
a. nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku podległości z tytułu zatrudnienia;
b. nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej;
c. w przypadku powołania do Zarządu, lub nawiązania stosunku pracy z Fundacją, członkostwo w Radzie ulega natychmiastowemu zawieszeniu na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy. - W szczególnie uzasadnionych przypadkach, które w sposób długotrwały bądź znaczny uniemożliwiają lub utrudniają pełnienie funkcji przez członka Rady albo powodują utratę zaufania, Rada może podjąć uchwałę o pozbawieniu go członkostwa w Radzie. Uchwała ta musi być podjęta bezwzględną większością głosów, przy obecności wszystkich członków Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 17
Do zadań Rady należy:a. nadzór nad działalnością Fundacji;
b. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium;
c. opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji;
d. wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd.
§ 18
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy, na wniosek dwóch jej członków lub na wniosek Zarządu zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady może być zwołane przez Zarząd dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady powinno być zwołane nie później niż w ciągu 7 dni od daty podjęcia uchwały Zarządu Fundacji o zwołaniu nadzwyczajnego posiedzenia Rady Fundacji.
- Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
- Zarówno Prezes Zarządu jak i Zarząd w całości mogą zostać zaproszeni na posiedzenie Rady wyłącznie jako obserwatorzy posiedzenia bez prawa głosu.
- Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
§ 19
Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Fundator na wniosek Zarządu. Zmiany statutu nie mogą dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.§ 20
Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do Fundatora, członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi Fundator, członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
§ 21
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Zarząd Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały przy obecności wszystkich członków Zarządu.
- Dla swej skuteczności uchwała o połączeniu z inną fundacją wymaga uzyskania stanowiska Rady Fundacji i Fundatora.
§ 22
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Fundator.
- Likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd lub Likwidator powołany do tego celu przez Fundatora.
- O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia Ministra Edukacji Narodowej.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji muszą zostać przeznaczone na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
Warszawa, dnia 23 marca 2012 roku
podpis Fundatora
Statut Fundacji Szkoła Rycerska w formacie PDF.